Olika slags arbete
Jobb #1: Hälsokontrollen kräver mer disciplinering.
#2: Skolan. Bara jag och Julia där på förmiddagen. Hon stack till Lomma men jag stannade kvar för havslandskapet är inte mitt intresse det här kursblocket. Ska istället försöka dokumentera mormors bostadsområde, byggt i början av 50-talet och det blocksystem där jag bor, byggt 20 år senare. (Bilden är ett kollage av hur det såg ut i oktober.)
De landskap vi skapar gör vi på olika sätt. En rekonstruktion, en återspegling- av det fysiska och det sublima vi upplever i det. Kursblocket kallas för "Det yttre och inre landskapet". Alla i klassen anstränger sig för att göra något "helt nytt" fast ingen verkar vara någon med erfarenhet av den traditionella fotografiska landskapsavbildningen. 1:e intendent på Nationalmuseum sa under ett föredrag att landskapet är ett oerhört starkt nationalistiskt uttrycksmedel. Alla känner igen det svenska landskapet och sätter vi en människa framför eller i det, så vet vi var hon "hör hemma". Hon sa också att den nya nationalsymbolen är design. Det är kanske därför fotostudenterna vill beskriva "inre landskap" eller fotografera med macroutrustning för att plocka fram "landskap som döljer sig i saker och ting". Alla letar efter former och föreställningar och illusioner. Vill skapa sitt egna landskap- designa det.
#3: 30:e november. Vi blockerade Tegnérstatyn från ett tiotal anhängare av traditionen att lägga en krans där med anledning av nationalismen i dagen.
Senare var det demonstration. Jag fick göra vad jag gillar bäst: springa runt, spana och kolla ordningen i leden!
Varför tjatar folk de gamla slagorden och i en rytm för snabb för att man ska uppfatta budskapet?
Slagord känns 90-tal så jag önskar mer sång och poesi till folket och färre ömma halsar!
#2: Skolan. Bara jag och Julia där på förmiddagen. Hon stack till Lomma men jag stannade kvar för havslandskapet är inte mitt intresse det här kursblocket. Ska istället försöka dokumentera mormors bostadsområde, byggt i början av 50-talet och det blocksystem där jag bor, byggt 20 år senare. (Bilden är ett kollage av hur det såg ut i oktober.)
De landskap vi skapar gör vi på olika sätt. En rekonstruktion, en återspegling- av det fysiska och det sublima vi upplever i det. Kursblocket kallas för "Det yttre och inre landskapet". Alla i klassen anstränger sig för att göra något "helt nytt" fast ingen verkar vara någon med erfarenhet av den traditionella fotografiska landskapsavbildningen. 1:e intendent på Nationalmuseum sa under ett föredrag att landskapet är ett oerhört starkt nationalistiskt uttrycksmedel. Alla känner igen det svenska landskapet och sätter vi en människa framför eller i det, så vet vi var hon "hör hemma". Hon sa också att den nya nationalsymbolen är design. Det är kanske därför fotostudenterna vill beskriva "inre landskap" eller fotografera med macroutrustning för att plocka fram "landskap som döljer sig i saker och ting". Alla letar efter former och föreställningar och illusioner. Vill skapa sitt egna landskap- designa det.
#3: 30:e november. Vi blockerade Tegnérstatyn från ett tiotal anhängare av traditionen att lägga en krans där med anledning av nationalismen i dagen.
Senare var det demonstration. Jag fick göra vad jag gillar bäst: springa runt, spana och kolla ordningen i leden!
Varför tjatar folk de gamla slagorden och i en rytm för snabb för att man ska uppfatta budskapet?
Slagord känns 90-tal så jag önskar mer sång och poesi till folket och färre ömma halsar!
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home