måndag, december 19, 2005

Kul kultur

Om morgnarna brukar jag vakna till liv med hjälp av 1)tvätta sig 2)frukost & kaffe 3)D.N.
Den sista anledningen är tudelad. Ibland beror uppvaknandet på den välkända upprördheten över ledarsidorna, debattsidorna, fokus på Sthlms innerstad eller några kg extra papper om bostäder och bilar. Niklas Ekdahl har den här veckan dragit till sig lite extra av min ilska och Mauricio Rojas inledde ju starkt med att lyckas få en sida debattinlägg publicerat för att slå an tonen innan Brås resultat nått någon annan. Hursom, det är självklarheter. Ett annat sätt är skrattet. Det handlar inte om att nyheterna på något vis är glädjande. Ibland är det förstås seriesidan men oftast är det det otroliga språk!
Idag fastnade jag lustigt nog för de enklast formulerade tv-sidorna. De kan jag finna mig läsa, inte för att veta vad kvällen ska ägnas åt, utan för att veta vad urvalet som erbjuds för säsongen har för tendens.
Ikväll kl.20 visas Ensam Hemma. Det är en märklig tid för film- tänker jag först, men sen ska kanalen rymma ännu en av de gamla godingarna för min generation. Nämligen Grease. Det är intressant filmval. Är det lättköpta tittarsiffror när ungdomar börjat gå på jullov? Eller har de tänkt sig visa julkomedier á la kaostema under fler kvällar den här veckan? (förslagsvis: Ett Päron till Farsa, Nu är det jul igen)
Inte så spännande fundera länge på. Jag bara konstaterar att gemene man lär uppskatta den upplättningen av kvällen efter inledandet av en hel serie (låt oss fortsätta vältra oss!) om den stora flodvågens överlevande. (Vad skulle du göra om du trodde du skulle dö men sen överlevde- skulle du omvärdera delar av ditt liv? Kanske, möjligen eller självklart? Här följer vi alla människor som gjort det men inte en enda som tar lite lättsammare på livets betydelse)

En kul text bredvid klockslagen finner jag i 3:ans tablå.
"45 minuter. Dokumentärserie. Renée Nyberg och Calle Norlén gör en djupdykning i året 1995. Vad hände då?"

-ja, det vill jag också veta. Vad kräver en djupdykning? Hela det spännande året då vad hände egentligen? Hur djupt ska de hinna på 45 minuter isåfall...Och dessa kulturpersonligheter dessutom. Var inte Nyberg ledare för ett nervkittlande parförmedlingsprogram den tiden? Spelar mig ingen större roll. Fick ett litet skratt den här morgonen innan jag disciplinerade mig att promenera till skolan. Trots jullov och dygnet runt underhållning från tv-rutan.

1 Comments:

Blogger Chriswab said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

10:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Home